موفقیت موفقیت .

موفقیت

بازیگرانِ نویسنده‌نما کتاب‌هایشان خوب می‌فروشد چون چهره هستند/مخاطب امروز از کتب مذهبی استقبال می‌کند

خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «سپیدی یک رویا» گفت: متأسفانه یک جریان فیک «جعلی و تقلبی» این روز‌ها رواج پیداکرده است که برخی از بازیگران و یا کسانی که در حوزه نویسندگی هیچ‌گونه تجربه‌ای ندارند، به‌عبارت‌دیگر نه نویسنده هستند و نه شاعر اقدام به چاپ و انتشار کتاب و یا اشعاری می‌کنند که از چهارچوب‌های نویسندگی و قوانین خارج است.تاریخ انتشار: 09:38 - 10 شهریور 1398
- کد خبر: ۵۴۶۱۳۳
 
فاطمه سلیمانی نویسنده کتاب «سپیدی یک رویا» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به شیوع جریان فیک «تقلبی» در روزگار سخت نویسندگان اشاره و گفت: متأسفانه یک جریان فیک «جعلی و تقلبی» این روز‌ها رواج پیداکرده است که برخی از بازیگران و یا کسانی که در حوزه نویسندگی هیچ‌گونه تجربه‌ای ندارند، به‌عبارت‌دیگر نه نویسنده هستند و نه شاعر اقدام به چاپ و انتشار کتاب و یا اشعاری می‌کنند که از چهارچوب‌های نویسندگی و قوانین خارج است.

این نویسنده کتاب در همین راستا ادامه داد: این نوع کار‌ها توسط برخی ناشران به چاپ می‌رسد و در فضای مجازی بازدید‌های بالایی را دارد و کتاب‌های آن‌ها به چاپ هشتم و یا بیشتر در عرض یک الی دو ماه می‌رسد، این بازخورد تنها به خاطر چهره بودن فرد به اصطلاح نویسنده است وگرنه محتوای تولیدشده ارزش چندانی ازنظر استاندارد‌های نویسندگی ندارد. 

سلیمانی برخورد ناشران دولتی با نویسندگان را نامناسب دانست و ابراز کرد: وقتی یک نویسنده با تحقیق و چهارچوب و اسلوب صحیح نویسندگی کتابی را بعد از چند سال تلاش مستمر تولید برای انتشار آماده می‌کند با برخورد‌های متفاوتی که گاهی برازنده یک نویسنده نیست روبرو می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: رفتار ناشران دولتی با نویسندگان در برخی مواقع بسیار ناپسند است به‌هرحال باید در نظر گرفت که نویسندگان قشر فرهیخته‌ای هستند و با تلاش خود سعی می‌کنند تا مرز‌های فرهنگی و علمی را پیش برانند و برخورد‌های برخی ناشران دولتی زمینه ناراحتی و دلسردی این نویسندگان را به دنبال دارد. برخورد‌هایی که قطعاً در شأن نویسندگان نیست، از طرفی برخی نویسندگان نیز از پرداخت حق‌الزحمه‌هایشان در بلندمدت توسط ناشران می‌گویند که این موضوع نیز دلسردکننده است.

آموزش نویسندگی

سلیمانی یکی دیگر از دغدغه نویسندگان واقعی را دیده نشدن آثار دانست و اظهار کرد: نویسندگان عموماً دیده نمی‌شوند و همین دیده نشدن باعث می‌شود نتوانند مخاطب پیدا کننده، برای مثال من در حوزه آثار دینی و زندگی‌نامه‌ «ائمه معصومین (ع)» به نوشتن رمان می‌پردازم، اما تعداد کسانی که با من برخورد می‌کنند از من می‌پرسند مگر رمان در خصوص زندگی «ائمه (ع)» هم وجود دارد، خواندن این نوع کتاب‌ها و محتوا‌ها برای برخی مخاطبان جالب است، اما چون درست معرفی نمی‌شوند و تبلیغی برای آنها نشده هنوز اذهان عمومی از تولید این نوع محتوا‌ها بی‌اطلاع هستند.


این نویسنده تبلیغات در حوزه کتاب‌های تولیدشده را نامناسب دانست و ابراز کرد: تبلیغات برای کتاب به‌ عنوان یک کالای فرهنگی بسیار کم است و سایر رسانه‌ها مانند رسانه‌ ملی نیز در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند، آن‌ها حاضر هستند بازیگران تلویزیون و سینما را به برنامه‌های خود دعوت کنند و از آنان تقدیر کنند، اما حاضر نیستند که از نویسندگان برای معرفی کارهایشان دعوت کنند و از آنان تقدیر کنند، البته نه اینکه به هیچ عنوان نبوده باشد اما بسیار کم بوده است.

سلیمانی خاطرنشان کرد: درآمد‌های کم نویسندگان این قشر فرهیخته را مجبور به فعالیت در حوزه‌های دیگر به‌جز نویسندگی می‌کند لذا بسیار دیده می‌شود نویسندگان مشاغل دیگری در کنار کار نویسندگی دارند و این امر در کارشان تأثیر منفی دارد. 

منبع : میزان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۴:۰۴:۰۷ توسط:محمدرضا تیموری موضوع: نظرات (0)